Tuesday 10 June 2014
00:28 8

MESTI TENGOK! Budu, cencalok itu bangkai boleh makan, kenapa isu babi haram makan dihina - Chef Wan !



Gempar pada semalam hari kerana Chef Wan mengeluarkan kenyataan mengenai makanan halal dan haram. Jom kita ikuti luahan Chef Wan dibawah ini. Luahan Chef Wan kerana babi dipandang hina sedangkan ia juga menjadi makanan orang bukan Islam.


Luahan Chef Wan supaya menghormati perasaan kaum lain yang mencekek babi sebagai santapan di Malaysia. Chef Wan bimbang ada kaum lain akan terluka kerana makanan mereka dihina.


“I remembered talking about respect and tolerance for others some months back there are someone making a negative remark kononnya gambar2 Pork ni tak usah la post konon mereka geli.


Apa budu dan cencalok itu bukan ke bangkai makananan laut yg busuk mau pun ikan masin serta Perkasam dan belacan itu tak busuk ke? Dont u think other races also find that a complete turn off tetapi boleh pula kita mencekek dan sedap.

8 comments:

  1. TAK NGAJI AGAMA KE WAN? JGN BIKIN MALU DIRI SENDIRI

    ReplyDelete
  2. Suruh chef wan sembelih ikan,sotong,kerang,ketam bla bla...klau tak sembelih,memang tak boleh makan....errrr..chef wan..ada anak pompuan lagi tak?

    ReplyDelete
  3. Bodohnya! Tak lepas darjah Satu sekolah agama gamaknya!

    ReplyDelete
  4. dia x bodoh . dia ckp ikut fakta .
    isu babi kt malaysia ni . untuk umat islam .tetapi . kita kene faham . kita duduk dengan pelbagai kaum .. kadang2. kita lupe bila kita nk suruh org hormat bangsa kita . tp kita x hormat bangsa yang lain . so sifat pentingkan diri tu yg kita x perasan ade pada kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes.. if u want people to respect you.. u have to respect others 1st. Agama tidak menyelamatkan manusia.. iman dan akal budi kite yg menyelamatkan kite. Jgn main hentam org dgb berkata "ko tak sekolah n blajar agama ker?" cermin diri tu sendiri dahulu.. adakah perkataan dan luahan anda itu terkandung dlm ajaran agama anda itu?

      Delete
  5. hahaha ni bila mak dgn bapak cite2 ank2 nak myampuk,kami hormat sgt awak2 ni nak mkn benda tu,mkn lah,ni jwpan bdk darjah satu pun tahu,ank aku pun tahu?????ni soalan org islam je yg tahu jawapan,kalau nak di cite akan lebih rumit untuk yg xtau macam chef wan tu,pun yg bukan islam.

    ReplyDelete
  6. Saya sokong dan setuju dengan kenyataan Chef Wan... ini bukan masalah cukup ilmu agama di dada atau tidak... sedangkn ulama pun takut nak ckp yg dye dah penuh ilmu di dada... bukan masalah habis belajar ilmu agama atau pon tidak... tp kenyataan ini berkaitan common sense kite sebagai masyarakat yang hidup secara majmuk.... betul, babi adalah binatang yang haram untuk umat islam, tp jgn lah sbb kite tak makan babi seolah-lah memberi tiket kebenaran untuk kite menghina org bukan islam yg memilih babi sebagai menu utama, kene ingat org bukan islam most of them tak faham perkara halal haram dan sebab musababnya dlm islam, klo kite bertindak menghina mereka ia akan menjauhkn mereka dari islam. equation kenyataan ini senang je... klo kite tak mkn babi, kite hina org yang makan babi... so klo dorang tak makan budu/cencalok, dorang hina kite yg makan budu/cencalok boleh ke cmtu? dlm islam melarang kite untuk menghina dan dlm islam juga mengajar kita untuk hormat-menghormati, sebagai muslim kite kene hormat agama lain yg diamalkan dinegara ini.. tetapi ketegasan kite dlm mempertahankn agama islam tidak boleh ade kompromi... harap komen ini tidak disalah reti... Salam.

    ReplyDelete